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Quatre momies – Chili et Personne privée
Le 20 janvier 2011, un particulier restitue quatre momies vieilles de 4000 à 6000 ans au Chili. Des représentants du Chili, des responsables du Musée d’Ethnographie de la Ville de Genève et le Service spécialisé de l’Office fédéral de la culture ont joué un rôle déterminant dans cette affaire.
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Quedlinburg Treasures – Quedlinburg Church and Meador Heirs
After the withdrawal of US troops from the medieval town of Quedlinburg in Nazi Germany, the “Quedlinburg Treasures” were found to be missing. This theft was perpetrated by US soldier Joe T. Meador. After his death, the manuscripts passed on to his brother and sister who attempted to sell them. Some manuscripts were purchased by West German entities, whereas the Church of Quedlinburg purchased the rest of the treasures pursuant to a settlement agreement with the Meador Heirs.
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Road to Calvary – Oppenheimer Heirs and Private Person
In 1935, Nazi authorities took from Jakob and Rosa Oppenheimer a painting entitled “Road to Calvary” by Brunswijker Monogrammist and sold it at auction. The painting resurfaced in 2006 when a Dutch private individual brought it to Sotheby’s determined to sell it. Instead of asking for the painting’s restitution, the Oppenheimer heirs demanded a portion of the sale’s proceeds. The Dutch Restitutions Committee issued a binding opinion on the matter, as requested by the parties.
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Sammlung 101 - City of Bremen, Kunsthalle Bremen and Russia
In the 1990s, Russia and the City of Bremen began to negotiate for the return of “Sammlung 101”, a collection of 101 drawings. The drawings were transferred from the Kunsthalle Bremen (Bremen Art Museum) to Russia in the aftermath of the Second World War by a Soviet soldier.
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Sarcophage romain – I. SA c. Ordonnance de restitution et Turquie
Fin 2010, lors d’un contrôle d’inventaire aux Ports francs de Genève, l’Administration fédérale des douanes découvre un exceptionnel sarcophage romain représentant les douze travaux d’Hercule. Suspicieuse, l’Administration séquestre le bien. La Turquie se constitue comme partie plaignante dans la procédure pénale ouverte à Genève, se déclarant légitime propriétaire du sarcophage. En 2015, le Ministère public genevois ordonne la restitution de l’objet à la Turquie. Le détenteur du sarcophage recourt en vain devant la Cour de Justice puis au Tribunal fédéral, avant de se rétracter. L’objet doit donc être restitué à la Turquie, mais personne n’a été condamné
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Schiele Drawing – Grunbaum Heirs v. David Bakalar
In 1938, the Nazi expropriated the art collection of Fritz Grunbaum while he was detained in Dachau concentration camp. In 1963, David Bakalar purchased a Schiele drawing that had belonged to the Grunbaum family from a gallery in Bern.
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Sevso Treasure – Lebanon et al. v. Marquess of Northampton
The Sevso Treasure was consigned at Sotheby’s by the Marquess of Northampton in 1989. Sotheby’s released a press statement which said that the treasure would not be sold until all claims against it had been dealt with. Hungary bought seven pieces of the treasure in 2014, and a further seven pieces in 2017.
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Six Klimt paintings – Maria Altmann and Austria
Maria Altmann brought suit in the United States against the Republic of Austria and the Austrian National Gallery to recover six paintings by Gustav Klimt that the Nazis took during the Second World War from her Jewish relatives, Ferdinand and Adele Bloch-Bauer. Although the Supreme Court of the United States lifted Austria’s jurisdictional immunity, the disputants reached an agreement to end the litigation and submit the dispute to arbitration in Austria. The arbitration panel ruled that Austria was obliged to return five of the Klimt’s masterpieces to Maria Altmann.
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St. Agatha Statue – St. Martin’s Church and Private Person
In November 2012, Sotheby’s offered at auction a meter-tall statue of St. Agatha, by the Dutch sculptor Jan van Steffieswert (1465-1530). It was stolen in 1976 from St. Martin’s Church, in Gronsveld, the Netherlands.
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Sumpflegende – Héritiers Lissitzky-Küppers et Ville de Munich
Après 25 ans de litige juridique et de négociation, le sort de « Sumpflegende », un tableau de Paul Klee prêté à une galerie allemande en 1926 puis confisqué par les Nazis au titre d’art « dégénéré », est scellé. En juillet 2017, les héritiers de Sophie Lissitzky-Küppers, laquelle avait prêté le tableau, concluent un accord avec la Ville de Munich et une fondation privée. L’œuvre reste exposée dans un musée munichois et les héritiers Lissitzky-Küppers sont indemnisés.
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