Centre du droit de l'art
https://plone.unige.ch/art-adr
Die Grosse Seestrasse in Wannsee – X. v. Switzerland
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/die-grosse-seestrasse-in-wannsee-2013-x-v-switzerland
The painting “Die Grosse Seestrasse in Wannsee” was bought in 1948 by François de Diesbach. After de Diesbach’s death, the painting was forgotten within the Swiss embassy. When the Swiss embassy decided to donate the painting to the Liebermann Villa, a distant relative of de Diesbach seized a Swiss court and claimed ownership over the painting. The High Court of the Canton of Bern ultimately held that the Swiss Confederation had acquired ownership over the painting.No publisherOwnership/propriétéLoan/prêtJudicial decision/décision judiciaireArtwork/oeuvre d’artJudicial claim/action en justiceNegotiation/négociationSwitzerland/SuisseLiebermann VillaNazi looted art/spoliations naziesPost 1970 restitution claims/demandes de restitution post 1970DonationChoice of law/droit applicableState immunity/immunité des EtatsProcedural issue/limites procéduralesConditional restitution/restitution sous condition2019/10/01 15:30:00 GMT+1PageDeux tableaux de Toulouse-Lautrec – Koerfer c. Goldschmidt
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/deux-tableaux-de-toulouse-lautrec-2013-koerfer-c-goldschmidt-1
En 1940, Jakob Goldschmidt, banquier juif et grand collectionneur d’art se voit retirer la nationalité allemande par le régime nazi qui s’approprie, par la suite, son patrimoine. Deux de ses tableaux du peintre Toulouse-Lautrec sont alors vendus aux enchères publiques et acquises par Jakob Koerfer qui en fait cadeau à sa femme, résidant en Suisse. Au décès de cette dernière, les tableaux sont dévolus aux enfants du couple. En 1956, Alfred Erwin Goldschmidt ouvre contre Jakob Koerfer et ses enfants une action en restitution des tableaux litigieux. Sa demande est rejetée en dernière instance par le Tribunal fédéral selon lequel les héritiers Koerfer sont, d’après le droit suisse, valablement devenus propriétaires des tableaux litigieux.
No publisherJudicial decision/décision judiciaireRequest denied/rejet de la demandeArtwork/oeuvre d’artSwitzerland/SuisseGermany/AllemagneJakob KoerferJudicial claim/action en justiceProcedural issue/limites procéduralesJakob GoldschmidChoice of law/droit applicableNazi looted art/spoliations naziesOwnership/propriété2022/01/25 19:30:59 GMT+1PageDeux cavaliers sur la plage – Héritiers Friedmann, Kunstmuseum de Berne, République fédérale d’Allemagne et Etat libre de Bavière
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/deux-cavaliers-sur-la-plage-2013-heritiers-friedmann-kunstmuseum-de-berne-republique-federale-d2019allemagne-et-etat-libre-de-baviere
En 1942, le marchand d’art Hildebrand Gurlitt reçoit le tableau Deux cavaliers sur la plage de Max Liebermann qui a été spolié au collectionneur juif David Friedmann. Il meurt en 1956 et son fils Cornelius hérite de sa riche collection d’œuvres. La collection est découverte par hasard en 2012 et conservée secrètement par les autorités allemandes afin de déterminer l’origine des objets. No publisherSettlement agreement/accord transactionnelGermany/AllemagneState immunity/immunité des EtatsEtat libre de BavièreOwnership/propriétéCornelius GurlittBreach of contract/violation du contratArtwork/oeuvre d’artUnconditional restitution/restitution sans conditionDavid TorenJudicial claim/action en justiceNazi looted art/spoliations naziesLegacy/legsDavid FriedmannKunstmuseum de Berne2017/09/25 11:55:00 GMT+1PageDancing Shiva Statue – India and National Gallery of Australia
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/dancing-shiva-statue-2013-india-and-national-gallery-of-australia
In 2006, New York art dealer Subhash Kapoor arranged the theft and illegal exportation of a 900-year old bronze statue of the Dancing Shiva from a small temple in Southern India. In 2008, the National Gallery of Australia bought the statue for AUD$5.6 million.No publisherSettlement agreement/accord transactionnelPost 1970 restitution claims/demandes de restitution post 1970DeaccessionNegotiation/négociationSubhash KapoorIndia/IndeAntiquity/antiquitésDue diligenceUnconditional restitution/restitution sans conditionOwnership/propriétéIllicit exportation/exportation illiciteCriminal offence/infraction pénaleDiplomatic channel/voie diplomatiqueNational Gallery of Australia2015/02/16 18:55:00 GMT+1PageCypriot Icon – Boy George and the Greek Orthodox Church in Cyprus
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/cypriot-icon-boy-george-and-the-greek-orthodox-church-in-cyprus
When the representative of the Greek Orthodox church of Cyprus, Bishop Porfyrios, watched a television interview with the British singer, Boy George, he discovered that an 18th century Cypriot icon was hanging in the singer’s living room. The artefact depicting Jesus Christ Pantokrator was displayed in the Cypriot Church of St. Charalambos, before it was allegedly looted during the Turkish invasion of 1974. At the request of the Bishop, Boy George immediately agreed to return the artefact and received a gift in return.No publisherSettlement agreement/accord transactionnelOwnership/propriétéNegotiation/négociationGreek Orthodox church in Cyprus/Eglise grecque orthodoxe de ChypreAntiquity/antiquitésUnconditional restitution/restitution sans conditionBoy GeorgeSpoils of war/butins de guerreSymbolic gesture/geste symbolique2013/02/12 14:35:00 GMT+1PageCrâne d’Ataï – France et Nouvelle-Calédonie
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/crane-d2019atai-2013-france-et-nouvelle-caledonie
En 1878, le grand chef Ataï fût tué lors de la rébellion de son clan contre l’accaparement des terres par les colonisateurs français. Devenu le symbole de la lutte contre le colonialisme français en Nouvelle-Calédonie, sa tête a été mise à prix avant de devenir propriété de la Société d’Anthropologie de Paris (SAP). Dès les accords de Matignon en 1988, la France a promis le retour du crâne d’Ataï. Toutefois, ce n’est qu’en 2014, après des demandes réitérées, que le crâne fut finalement restitué à ses descendants.No publisherOwnership/propriétéUnconstrained initiative/initiative spontanéeHuman remains/restes humainsNew Caledonia/Nouvelle-CalédonieFranceUnconditional restitution/restitution sans conditionColonialism/colonialismeSettlement agreement/accord transactionnelAd hoc facilitator/facilitateur ad hoc2020/11/12 17:10:00 GMT+1PageCollection japonaise de Netsuke – Winkworth c. Christie’s
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/collection-japonaise-de-netsuke-2013winkworth-c-christie2019s
Une collection de Netsuke est dérobée en Angleterre, vendue à un collectionneur de bonne foi en Italie et finalement proposée aux enchères en Angleterre. William Winkworth, le propriétaire originaire, reconnaît les objets sur le catalogue de la maison de vente aux enchères Christie’s et agit en justice à Londres afin de voir reconnaître sa propriété sur les biens.No publisherRequest denied/rejet de la demandeJudicial decision/décision judiciaireCriminal offence/infraction pénaleOwnership/propriétéArtwork/oeuvre d’artItaly/ItalieJudicial claim/action en justicePost 1970 restitution claims/demandes de restitution post 1970William WinkworthChoice of law/droit applicableChristie’sRoyaume-Uni/United Kingdom2014/02/03 18:35:00 GMT+1PageCloche de Shinagawa – Ville de Genève et Temple de Shinagawa
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/cloche-de-shinagawa-2013-ville-de-geneve-et-japon
En 1930, la Ville de Genève décide de restituer une cloche du XVIIème siècle au Temple de Shinagawa (Japon), son lieu d’origine. En échange, le Temple cède une lanterne en granit de forme Zendoji. En 1991, le Temple cède à Genève une réplique de la cloche en signe de reconnaissance. No publisherCultural cooperation/coopération culturelleOwnership/propriétéTemple de ShinagawaExchange/échangePre 1970 restitution claims/demandes de restitution pre 1970Copy/copieVille de GenèveJapan/JaponAntiquity/antiquitésDiplomatic channel/voie diplomatique2013/02/13 16:40:00 GMT+1PageChrist Carrying the Cross Dragged by a Rascal – Gentili di Giuseppe Heirs v. Italy
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/christ-carrying-the-cross-dragged-by-a-rascal-2013-united-states-v-painting
In 1941, the painting “Christ Carrying the Cross Dragged by a Rascal” by Girolamo Romanino was confiscated by Nazi-controlled French authorities from Federico Gentili di Giuseppe – an Italian of Jewish descent living in Paris – and then sold at auction.
No publisherBrera Art GalleryOwnership/propriétéArtwork/oeuvre d’artJudicial decision/décision judiciaireJudicial claim/action en justiceUnconditional restitution/restitution sans conditionItaly/ItalieDiplomatic channel/voie diplomatiqueNazi looted art/spoliations naziesFederico Gentili di GiuseppeState immunity/immunité des EtatsExpropriationUnited States/États-UnisAd hoc facilitator/facilitateur ad hoc2015/08/11 14:25:00 GMT+1PageChrist and the Samaritan Woman at the Well – Gross-Eisenstädt Heirs and Museum de Fundatie
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/christ-and-the-samaritan-woman-2013-gross-eisenstadt-heirs-and-museum-de-fundatie
In 1933, Jewish businessman and art collector Richard Semmel was forced to leave Berlin and sell parts of his art collection for economic survival. Among the works was the Italian painting Christ and the Samaritan Woman at the Well, which was bought by Dirk Hannema, a Dutch museums director. Since 1964, the painting has been in the Museum de Fundatie, which Hannema founded and to which he donated the painting. No publisherSymbolic gesture/geste symboliqueNegotiation/négociationRequest denied/rejet de la demandeInstitutional facilitator/facilitateur institutionnelGross-Eisenstädt HeirsArtwork/oeuvre d’artOwnership/propriétéRichard SemmelNazi looted art/spoliations naziesMuseum de FundatieLegacy/legs2015/03/03 18:35:00 GMT+1PageChagall Gouache – Solomon R. Guggenheim Foundation and Lubell
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/case-chagall-gouache-2013-solomon-r-guggenheim-foundation-and-lubell
In 1993, the Guggenheim Foundation, Mrs. Rachel Lubell, and other interested parties reached a settlement regarding a Marc Chagall painting that had been stolen from the Museum and purchased by Mrs. Lubell almost thirty years prior. Though a trial court had originally held the Guggenheim’s suit seeking recovery was time-barred, the Appellate Division reversed the lower court’s decision and clarified New York’s “demand and refusal” rule. On remand, the parties settled just one day after the new trial began.No publisherSettlement agreement/accord transactionnelRepurchase/rachatRachel and Jules LubellUnited States/États-UnisNegotiation/négociationThe Solomon R. Guggenheim FoundationStatute of limitation/prescriptionDue diligencePre 1970 restitution claims/demandes de restitution pre 1970Ownership/propriétéJudicial claim/action en justiceArtwork/oeuvre d’artFinancial compensation/indemnisationJudicial decision/décision judiciaireTort /acte illiciteProcedural issue/limites procédurales2013/08/27 15:25:00 GMT+1PageCase Cranach Diptych – Goudstikker Heirs and Norton Simon Museum
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/case-cranach-diptych-2013-goudstikker-heirs-and-norton-simon-museum-1
The Cranach diptych “Adam and Eve” was presumably part of Jacques Goudstikker’s collection looted by the Nazis during the Second World War. For several years, Goudstikker’s sole heir, Marei von Saher, and the Norton Simon Museum in California have led unsuccessful negotiations regarding the heir’s restitution claim. Notwithstanding the support received by the State of California and by several organizations, Marei von Saher’s claims in replevin were dismissed by both the District Court for the Central District of California and by the Court of Appeals for the Ninth Circuit. The Supreme Court of the United States denied the heir’s petition for writ of certiorari.No publisherJudicial decision/décision judiciaireRequest denied/rejet de la demandeArtwork/oeuvre d’artNorton Simon FoundationAct of StateJudicial claim/action en justiceStatute of limitation/prescriptionNegotiation/négociationNazi looted art/spoliations naziesOwnership/propriétéJacques Goudstikker2021/08/17 10:20:00 GMT+1PageCanon Tables – Western Prelacy of the Armenian Apostolic Church of America and J. Paul Getty Museum
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/canon-tables-2013-western-prelacy-of-the-armenian-apostolic-church-of-america-and-j-paul-getty-museum
The Canon Tables of the Zeyt’un Gospels were illegally separated from the manuscript sometime between 1915-1923. Having discovered that the Tables had been stolen and were held at the J. Paul Getty Museum in California, the Western Prelacy of the Armenian Apostolic Church engaged in a legal battle with the Getty regarding the restitution of the Tables. After five years, the two sides reached a settlement in 2015.No publisherEx gratia payment/versement à titre gracieuxSettlement agreement/accord transactionnelSymbolic gesture/geste symboliqueMediation/médiationArtwork/oeuvre d’artPre 1970 restitution claims/demandes de restitution pre 1970Ownership/propriétéDonationJ. Paul Getty MuseumJudicial claim/action en justiceWestern Prelacy of the Armenian Apostolic Church of AmericaStatute of limitation/prescription2016/10/14 11:55:00 GMT+1PageBuste de Diane – Pologne et Auktionshaus im Kinsky
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/buste-de-diane-2013-pologne-et-auktionshaus-im-kinsky
En juin 2015, le Ministère de la culture polonais apprend qu’un buste de Diane, spolié durant la Seconde Guerre mondiale et disparu depuis, va prochainement être vendu à Vienne par la maison de vente Auktionshaus im Kinsky. Le Ministère contacte alors la société Art Recovery International. Avec l’aide de cette dernière et de l’Ambassadeur ainsi que du Consul général de Pologne en Autriche, le buste est restitué à la Pologne le 18 décembre 2015.No publisherSettlement agreement/accord transactionnelArt Recovery InternationalAuktionshaus im KinskyAd hoc facilitator/facilitateur ad hocMediation/médiationDue diligenceUnconditional restitution/restitution sans conditionOwnership/propriétéArtwork/oeuvre d’artNazi looted art/spoliations naziesDiplomatic channel/voie diplomatiquePoland/Pologne2017/12/11 17:35:00 GMT+1PageBuste d’un jeune garçon – Héritiers Gentili di Giuseppe et Art Institute de Chicago
https://plone.unige.ch/art-adr/cases-affaires/buste-d2019un-jeune-garcon-2013-heritiers-gentili-di-giuseppe-et-art-institute-de-chicago
En 1999, les héritiers de l’important collectionneur d’art de confession juive Federico Gentili di Giuseppe ont contacté l’Art Institute de Chicago afin d’obtenir la restitution d’un buste de Francesco Mochi (« Buste d’un jeune garçon »). Ce buste avait été vendu en France lors d’une vente par la suite annulée par les juges français car constitutive de spoliation.No publisherJudicial decision/décision judiciaireSettlement agreement/accord transactionnelArtwork/oeuvre d’artSymbolic gesture/geste symboliqueDue diligenceJudicial claim/action en justiceRepurchase/rachatDonationStatute of limitation/prescriptionNegotiation/négociationFederico Gentili di GiuseppeNazi looted art/spoliations naziesOwnership/propriétéArt Institute de Chicago2014/03/07 16:30:00 GMT+1Page