Recherchez par contexte temporel
Recherchez par processus <br>de résolution
Recherchez par problème en droit
Recherchez par solution
Recherchez par type d'objet
Recherchez par contexte temporel
Recherchez par processus
de résolution
Recherchez par problème en droit
Recherchez par solution
Recherchez par type d'objet
Outils personnels
Il y a 91 éléments qui correspondent à vos termes de recherche.
Filtrer les résultats
Type d'élément












Éléments créés depuis



Trier par pertinence · date (le plus récent en premier) · alphabétiquement
Landscape with Smokestacks – Friedrich Gutmann Heirs and Daniel Searle
The heirs of Friedrich and Louise Gutmann, filed a claim against the art dealer Daniel Searle, the owner of the painting “Landscape with Smokestacks”. The painting was allegedly looted by the Nazis during the Second World War. After four years of litigation, the parties agreed to share the ownership of the painting.
Rattaché à All Cases
Baldin Collection – Kunsthalle Bremen, Germany and State Hermitage Museum Russia
In the aftermath of the Second World War, the Soviet Army Captain Victor Baldin brought to Moscow many artworks of the collection of the Kunsthalle Bremen (Bremen Art Museum). The dispute for the restitution of the so-called “Baldin Collection” is ongoing and has grown to one of the most debated cases between Germany and Russia.
Rattaché à All Cases
Collection Varenne – Héritiers Varenne et Ville de Genève
En 2008, un accord est conclu entre la Ville de Genève et les héritiers Varenne portant sur la collection « Varenne ». La Ville de Genève renonce à la donation « Varenne » initiale en échange notamment de CHF 30.000.000.
Rattaché à All Cases
Fresques de Casenoves – Musée d’Art et d’Histoire de la Ville de Genève et la France
Le 1er juillet 1997, le Musée d’art et d’histoire de la Ville de Genève et l'Etat français, representé par son Ministère de la culture, ont signé un accord portant sur le prêt de deux fragments des fresques de Casenoves (Christ en Majesté et Adoration des Mages). Le 19 mars 2003, le Conseil administratif de la Ville de Genève a décidé de transformer ce prêt en donation.
Rattaché à All Cases
Pâté de Jambon – Anonymous German Heirs and Glasgow City Council
“Pâté de Jambon”, a painting by Jean-Baptiste-Siméon Chardin, was the object of a forced sale in 1936. The owners, the Jewish shareholders of an art gallery, were forced to sell the artwork to meet an unfair Nazi tax demand.
Rattaché à All Cases
Venus of Cyrene – Italy and Libya
In 1913, Italian soldiers deployed at Cyrene, Libya, found a headless marble sculpture, commonly known today as the “Venus of Cyrene”. In 1915, the statue was shipped to Italy, where it was placed on display in the Museo Nazionale delle Terme of Rome.
Rattaché à All Cases
Tête Maorie de Genève – Ville de Genève et Nouvelle-Zélande
En 1992, la Ville de Genève décide de restituer une tête maorie appartenant aux collections du Musée d’ethnographie de la Ville de Genève à la Nouvelle-Zélande sous la forme d’un prêt. En 2011, suite à la prolongation de ce prêt, la Ville de Genève restitue définitivement la tête maorie à la Nouvelle-Zélande.
Rattaché à All Cases
Weary Herakles – Turkey and Museum of Fine Arts Boston
The “Weary Herakles” is a Roman marble statue that was excavated in 1980 in Perge, Turkey. In 1981, the Museum of Fine Arts Boston acquired a half-interest in the upper part of the sculpture, while the other half-interest was owned by collectors Leon Levy and Shelby White.
Rattaché à All Cases
13 Archaeological Objects – Italy and Boston Museum of Fine Arts
Between 1971 and 1999, the Boston Museum of Fine Arts acquired a number of ancient archaeological objects. Italy suspected that such antiquities had been excavated clandestinely in Italian territory and illegally exported.
Rattaché à All Cases
Nähschule – Max Silberberg Heirs and Bündner Kunstmuseum Chur
The painting, “Nähschule – Arbeitssaal im Amsterdamer Waisenhaus” by Max Lieberman, was bequeathed to the Art Museum in Chur (Bündner Kunstmuseum Chur) in 1992, and was claimed in 1999 by the heir of Max Silberberg. The Jewish art collector was forced to sell it in 1934 due to great financial pressure under the growing persecution of Jews at the prelude to the Second World War. In May 2000, the Art Museum in Chur agreed to an unconditional restitution of the painting to the heir.
Rattaché à All Cases